Beste patiënt,

Het is bijna herfst. Deze periode kent ieder jaar een toename van verschillende virale infecties. Daarom deze uitnodiging om je te laten vaccineren. Zo bescherm je jezelf en je omgeving tegen ongemakken of ernstige ziektesymptomen. Dit jaar zullen we, voor wie wil, zowel griep- als covidvaccinaties toedienen.

Gezien de beperkte houdbaarheid van het covidvaccin is het voor ons belangrijk om te weten hoeveel patiënten er komen. Om die reden kunnen we dus geen covidvaccinaties tijdens de gewone raadpleging toedienen maar alleen tijdens de voorziene vaccinatiemomenten.

Indien je de dag van je afspraak één van de volgende symptomen (koorts, hoesten en/of ademhalingsmoeilijkheden, spierpijn, keelpijn of hoofdpijn, vermoeidheid, geur- en smaakverlies, verkoudheid, diarree) zou hebben, kan je best je vaccinatie uitstellen en even contact nemen met de praktijk voor een nieuwe afspraak.

Wie, wat, waar en hoe?

Wie?

Een vaccinatie is niet verplicht maar wordt sterk aanbevolen in volgende situaties:

• 65+ plussers.
  • Alle zwangere vrouwen (ongeacht de fase van zwangerschap).
  • Patiënten die lijden aan een chronische ziekte (Hartziekte, longziekte, lever- of nierziekte, chronische spierziekte of diabetes).
    Griepvaccinatie vanaf 6 maanden, covidvaccinatie vanaf 12 jaar.
  • Patiënten met een verminderde weerstand door andere ziekten of door een medische behandeling.
  • Iedereen die in de gezondheidszorg werkt.
  • Mantelzorgers.

Wat?

Covid vaccinatie is voor elke risicopatiënt. Behoor je niet tot deze groep, maar wens je toch graag een vaccin? Dat kan, voor elke patiënt ouder dan 18 jaar. Je moet zelf NIET voor dit vaccin te zorgen. Dit vaccin is gratis en wordt ter beschikking gesteld door de overheid.

Griepvaccinatie is voor elke risicopatiënt of patiënt ouder dan 50 jaar. Dit vaccin moet je WEL ZELF in huis halen (thuis bewaren in de koelkast en meebrengen op de afspraak). Een patiënt 50+ kan dit vaccin zonder voorschrift verkrijgen bij de apotheek. Een risicopatiënt, jonger dan 50 jaar, moet dit op voorschrift eerst verkrijgen bij de arts in de praktijk.

Het covid- en griepvaccin mogen samen toegediend worden. Dit is veilig.

We adviseren wel om het griepvaccin pas te zetten vanaf 18 oktober.

Waar & Wanneer?

De vaccinatie wordt toegediend door onze huisartsen of verpleegkundigen in onze huisartsenpraktijk (105), ELKE WOENSDAGVOORMIDDAG IN OKTOBER, tussen 9u en 12u.

Ook de apothekers in Ruisbroek nemen deel aan deze vaccinatiecampagne:

Apotheek Rupelfarma
Kerkstraat 50, 2870 Ruisbroek

03/886 68 90
info@apotheekrupelfarma.be
www.apotheekrupelfarma.be

Apotheek Vanachter
Eikerlandstraat 8, 2870 Ruisbroek
03/886 84 05
www.apotheekvanachter.apotheek.be

Hoe?

Je kan je online aanmelden in de digitale wachtkamer en een afspraak maken op de vaccinatie agenda.
Je kan een mail sturen naar vaccinatiehuisartsenruisbroek@hotmail.com met expliciete vermelding welk vaccin u graag krijgt & de dag dat u graag zou komen. U zal een mail terugkrijgen met het exacte uur dat u in onze praktijk verwacht wordt.

We roepen op om zoveel als mogelijk te carpoolen, het openbaar vervoer of de fiets te gebruiken, zodat we onze parking optimaal kunnen benutten.

Als u nog vragen zou hebben over de griep- of covid vaccinatie, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We staan klaar om u te ondersteunen bij het nemen van de beste beslissing voor uw gezondheid.

Vriendelijke groeten,

Huisartsenteam Ruisbroek